söndag 24 juli 2011

Den sista konkubinen


Det bästa med att vara sjuk är att jag suttit ner och läst ut en bok som tagit mig över ett år att slutföra. 
Jag har verkligen gillat boken rakt igenom. Jag antar att jag bara är dålig på att ta mig tid att slappa i soffan med en bok. Har lättare för att sitta å spela vid datorn istället. Fy på mig. 
Det är ju så mysigt att lyssna på lugn musik, ta en enorm kopp med te, kanske tända ljus, puffa till kuddarna och försvinna i en bra bok.

Den sista konkubinen är en bok som har mycket historiska inslag. Det handlar om en av shogunernas hovdammer i ett upproriskt Japan i skedet mellan det "gamla" Japan och när västerlänningar kom dit.
Om du gillar Japansk historia och skönlitteratur... Då rekomenderar jag denna varmt :D 
Lesley Downer som skrivit boken har gjort många studier i japansk kultur och historia. Hon har verkligen fångat känslan av hur det kan ha varit under den tiden i Japan, hur människor tänkte etc. 

Lian Hearn är också en bra författare som skrivit skönlitteratur i japansk anda. Klanen Otori- serien. Men han har fått en del kritik för att hans berättelser varit tillräckligt "japanska". Utan att hans karaktärer haft en mer europeisk personlighet och det Japan som utspelar sig i boken inte stämmer överens med Japans riktiga historia. Men Lian Hearn ursäktar sig med att det aldrig riktigt var meningen att skriva direkt från Japans historia utan att det är en delvis påhittad värld där hans böcker utspelar sig.

Jag tycker dock inte att det är en ursäkt för att inte läsa hans böcker. De är riktigt bra. Love them! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar